Yleistä pilotista

OPn ajotapasovelluksen pilotti on hanke, jossa kehitetään ja testataan uudenlaista autovakuutuskonseptia yhdessä asiakkaiden ja Suomen Autokoululiiton kanssa.

Ideana on kehittää vakuutus, jonka hintaan asiakas voi itse vaikuttaa omalla ajotavallaan. Kun ajoneuvoista kerätään ajamiseen liittyvää tietoa, asiakas voi paitsi vaikuttaa vakuutuksensa hintaan, myös tulla itse tietoisemmaksi omasta ajotavastaan ja kehittää sitä tehokkaammaksi ja turvallisemmaksi. Tietojen välitys vakuutettujen ajoneuvojen ja vakuutusyhtiön sekä huoltokumppanien välillä mahdollistaa lisäksi nopeamman avun vaikkapa kolari- tai rengasrikkotilanteissa. Tällaiset ns. telemetriikkaan perustuvat autovakuutukset ovat monissa maissa jo arkipäivää, mutta Suomessa sellaisia ei vielä ole ollut.

Tietoja asiakkaiden ajamisesta kerätään, jotta vakuutuksen hinta saadaan paremmin vastaamaan kunkin vakuutetun ajoneuvon todellista riskiä sen sijaan, että kaikilta asiakkailta perittäisiin tilastollisiin todennäköisyyksiin perustuva vakuutusmaksu. Tämä on sekä vakuutusyhtiön että hyvin ajavien ja vähemmän riskialttiiden asiakkaiden etu. Tavoitteena on, että kukin asiakas maksaa paremmin omaa riskiään vastaavaa vakuutusmaksua. Tietojen avulla kuljettaja myös tiedostaa paremmin omaa käyttäytymistään liikenteessä ja voi siten parantaa sitä.

Asiakkaiden henkilötietoja käytetään yhteydenpitoon, asiakkaiden henkilöllisyyden varmentamiseen ja oikeiden vakuutusten ja ajoneuvojen tietojen yhdistämiseen oikeisiin asiakkaisiin.

Ajamiseen liittyviä tietoja käytetään vakuutettujen ajoneuvojen todellisen riskin parempaan arviointiin ja sitä kautta vakuutusmaksualennuksen myöntämiseen hyvin ajaville asiakkaille. Pilotissa ei käsitellä tietoja tavalla joka yhdistää henkilön sijaintiin. Ajamiseen liittyviä tietoja näkevät asiakkaan lisäksi vain OP ja Suomen Autokoululiitto. Tietoja käytetään ajoneuvojen riskivastaavan alennuksen määrittämiseen, eikä niillä ole vaikutusta muiden vakuutusten maksuihin tai myöntämiseen.

Tietosuojaseloste

Pilottiin voi osallistua kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt, jolla on OPn kolariturvan sisältävällä autovakuutuksella eli Kevytkaskolla tai Superkaskolla vakuutettu ajoneuvo. Lisäksi pilottiin liittyvän ajotapasovelluksen käyttöön tarvitaan Android- tai iOS- käyttöjärjestelmää hyödyntävä älypuhelin.

Huom. Pilotti on täynnä, emme otaa enää vastaan uusia ilmoittautumisia. Kiitos mielenkiinnostasi ajatapapilottia kohtaan.

Koska vahinkojen todennäköisyyksien ja ajotapaan liittyvien tietojen yhteyksiä voidaan tilastollisesti tulkita toistaiseksi vain kolarivahinkojen osalta, pilottiin osallistuminen on mahdollista vain ajoneuvolla, jonka vakuutuksessa on kolariturva. Kevytkaskoon ja Superkaskoon sisältyy kolariturva, jota Osakaskossa ei ole. Koska ajotavalle ei voida määrittää samanlaista yhteyttä Osakaskon maksuihin kuin kolariturvan sisältävien vakuutusten maksuihin, Osakaskolla vakuutetulla ajoneuvolla ei voi osallistua pilottiin.

Pilotti ei myöskään koske lakisääteistä liikennevakuutusta, jonka tarkoitus on korvata toisille osapuolille aiheutettuja vahinkoja.

Auton vaihtaminen pilotin aikana on mahdollista ottamalla yhteyttä sähköpostiosoitteeseen ajotapasovellus@op.fi. Tällöin laite vaihdetaan autosta toiseen OPn asiakkaalle antamien ohjeiden mukaan.

Vakuutusmaksualennus

Pilotin tarkoitus on selvittää, onko mahdollista kehittää tuote jonka hinnoitteluun vakuutetun ajotapa vaikuttaa. Pilottiin osallistuvat pääsevät seuraamaan omaa ajodataansa EDlooper-mobiilisovelluksen kautta. Sovelluksessa ajotapaa pisteytetään Suomen Autokoululiiton käytössä olevalla LooperScorella periaatteella mitä paremmin ajat, sitä parempi Score. Samassa sovelluksessa simuloidaan ajotavan vaikutusta vakuutusmaksuun, mutta sovelluksen näyttämä alennusprosentti ei vaikuta oikeasti vakuutusmaksuun. Pilotin jälkeen annettava 5-25% alennus seuraavan kauden kaskovakuutuksesta, määräytyy sen mukaan, miten kyseisen asiakkaan Score sijoittuu muiden pilottiasiakkaiden Scoreihin nähden.

Kaikki pilottiin osallistuvat OPn asiakkaat saavat vähintään 5% alennusta Superkaskon tai Kevytkaskon seuraavan kauden maksustaan.

Alennusta voi saada enimmillään 25%.

Ei voi. Pilotissa kerätyt ajotapahtumatiedot eivät milloinkaan vaikuta vakuutusmaksua korottavasti.

Ajotapapilotista ansaittava alennus myönnetään asiakkaalle sen auton vakuutusmaksusta, jolla hän on osallistunut pilottiin. Alennus astuu voimaan pilotin päätyttyä seuraavan vakuutuskauden alusta alkaen ja on vuoden ajan voimassa.

Pilotissa käytettävät laitteet ja sovellukset

Ajotapahtumat kerätään auton akkuun kytkettävä laitteella, joka tunnistaa, milloin autolla ajetaan ja kerää sekä lähettää ajotapahtumatietoja automaattisesti ajon aikana GPS-teknologian ja kiihtyvyysantureiden avulla. Se kytkee itsensä päälle ja pois päältä automaattisesti sen mukaan, onko autossa virta päällä, joten asiakas voi pitää sitä kytkettynä koko pilotin ajan eikä sitä tarvitse erikseen irrottaa tai kytkeä siitä virtaa pois välillä. Laite ei vaikuta autoon mitenkään ja sen käyttö on täysin turvallista. Laitteen on suunnitellut alan markkinajohtaja MetaSystems S.p.A. ja se on laajalti käytössä maailmalla.

Pilotissa käytettävä EDlooper-ajotapasovellus toimii Android- ja iOS-käyttöjärjestelmiä hyödyntävissä puhelimissa ja sen saa ladattua Google Playsta tai Apple Storesta. Sovelluksella asiakas voi seurata ajotapahtumatietojaan ja niiden kehitystä jatkuvasti. Sovelluksesta näkee esimerkiksi ajomatkaan, kiihdytyksiin, jarrutuksiin ja polttoaineen kulutukseen liittyviä tietoja ajomatka- ja päiväkohtaisesti.

Ajotapahtumia tallentava laite toimitetaan asiakkaalle postitse kotiin syyskuun alussa. Laitteen voi käydä asennuttamassa haluamallaan K1-katsastusasemalla maksutta ja ilman ajanvarausta. Halutessaan laitteen voi myös asentaa itse. Itseasennusohjeet toimitetaan laitteen mukana.

Kun olet vastaanottanut postipaketin, aja lähimmälle K1-katsastusasemalle paketin mukana tulevan laitteen kanssa. Laite asennetaan odottaessasi, sinun ei tarvitse varata aikaa etukäteen, eikä asennus maksa mitään. Etsi itsellesi sopivin K1-katsastusasema täältä ja käy asennuttamassa laite.

Halutessasi voit asentaa laitteen itseasennusohjeen avulla, mutta suosittelemme asentamista K1-katsastusasemalla. Löydät asennusohjeet täältä.

Laite on hyvin suojassa takakontin lattian alla akun yhteydessä. Laitevalmistajan ohjeiden mukaan sedan-mallisissa autoissa (joissa on peltinen tavaratilan kansi) tulisi laite olla tavaratilan puolella, jotta GPS-yhteys toimii moitteetta. Autoissa, joissa on ikkunallinen tavaratilan kansi, ohjeistetaan laittamaan lattian alle akkuun.

Ajotapahtumia keräävä laite ei tässä pilotissa pysty erittelemään kuljettajia. Tarve on tunnistettu ja otetaan huomioon jatkokehityksessä. Jos autolla on useita kuljettajia, niin heitä kannattaa informoida pilotista ja autoon asennetusta seurantalaitteesta.

Tankkaukset lisätään mobiilisovelluksen tai verkkopalvelun ”tankkaukset” kohdasta.

Ajotietoja voi seurata kun sovellus on asennettu ja telemetrialaitteen asennuksesta on kulunut noin vuorokausi.

Vikatilanteen sattuessa ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen ajotapasovellus@op.fi, niin olemme sinuun yhteydessä.

Ajotapa

Data kerätään GPS-tietojen ja kiihtyvyysantureilta saatavien tietojen perusteella. Karttakoordinaattien perusteella saamme myös nopeusrajoitusalueeseen kohdistettua dataa.

Liian suuri nopeus on usein vahinkojen taustalla, joten myös jatkuva ylinopeus vaikuttaa pisteisiin alentavasti. Pisteet laskevat suhteessa ajettuun ylinopeuteen. Satunnaiset ylinopeudet eivät kuitenkaan tee vaikutusta kokonaispisteisiin ja alennusprosenttiin.

Ripeä kiihdyttäminen on tarpeellista esimerkiksi moottoritielle liityttäessä. Tästä tulee myös karttapohjaan punaisia pisteitä voimakkaan kiihdytyksen merkiksi. Satunnaiset voimakkaammat kiihdytykset eivät vaikuta ajotapapisteisiin. Toistuvat kovemmat kiihdytykset alentavat ajotapapisteitä.

Satunnaiset voimakkaammat jarrutukset eivät vaikuta ajotapapisteisiin. Jatkuvat voimakkaammat jarrutukset viestivät ennakointitaidon puutteesta ja systemaattisesta virheestä, josta kuljettaja menettää ajotapapisteitä.

Kiihdytykset ja jarrutukset lasketaan m/s nopeuden muutoksesta. Voimakkaat sivukiihtyvyydet, esim. toistuvat voimakkaat ohjausliikkeet vaikuttavat tuloksiin negatiivisesti. Pystykiihtyvyyksiä ei tällä hetkellä huomioida.

Kyse on liike-energian hyödyntämisestä, joten sovelluksessa oleva termi on harhaanjohtava. Moottorijarrutuksen voi varmuudella tunnistaa vain auton diagnostiikkapistokkeeseen kytkettävän laitteen avulla.  

Pyri ajamaan mahdollisimman tasaisesti ja ennakoivasti. Hyödynnä auton liike-energiaa aina kun on tarve hidastaa nopeutta. Tasaisella ajotavalla tulee kiihdytyksiä, jarrutuksia ja äkkinäisiä nopeuden muutoksia mahdollisimman vähän. 

Sensorit tarkkailevat myös kuljettajan tilannenopeuksia ja ohjausliikkeiden voimakkuuksia. Pyri ajamaan risteykset ja käännökset oikeilla tilannenopeuksilla, jotta ohjausliikkeet pysyvät rauhallisina. Keskity havainnointiin ja tarkkaile liikennettä myös kauempaa, jotta ehdit ennakoida tilanteet ajoissa. Pidä oikeat ja riittävät turvavälit, jotta voit keskittyä ennakoivaan ja tasaiseen ajamiseen.

Käytännössä huippupisteet ovat 90 luokkaa, mutta täyden vakuutushyödyn saa jo tätä ennen.

Tällä hetkellä ajomäärä ei vaikuta pisteisiin ja pilotissa simuloitavaan vakuutusalennukseen, mutta jatkokehityksessä ajomäärä on yksi mahdollinen vakuutuksen hintaan vaikuttava tekijä. 

Pysäytys määritetään GPS-tiedon perusteella.

Yli viiden minuutin pysähtyminen johtaa uuden matkalaskennan aloittamiseen.

Vihreät ja punaiset pisteet kertovat ajotavasta. Punainen indikoi mm. liike-energian muutoksista, joita tulee jokaisella matkalla. Nämä yksittäiset muutokset eivät suoraan huononna ajopisteitä.

Tieluokkien määritykset tulevat liikenneviraston määrityksien mukaisesti. Kehätiet ovat maanteitä.

Vihreät ja punaiset pisteet kertovat ajotavasta. Punainen indikoi voimakkaasta liike-energian muutoksesta. Näet EDLooperin sivustolla (www.edlooper.com) tarkemmat tiedot ajostasi. Liikutat hiirtä Ajot -välilehden alaosassa olevan graafin päällä, niin tiettyjen pisteiden kohdalla kartalla näkyy "jarrutus", "kiihdytys", "pumppaus" , "moottorijarrutus" ikoneita.

Ajotapapilotin aikana toteutettava tutkimus/yhteydenpito

Pilotin aikana toteutetaan tutkimus, jolla kartoitetaan ajotapapilottiin ilmoittautuneilta kokemuksia testattavasta autovakuutuskonseptista sekä muista kokemuksista pilotin ajalta. Tutkimukseen sisältyy kysely, joka lähetetään sähköpostitse pilottiin ilmoittautuneille marraskuun aikana. Lisäksi tutkimukseen kuuluu haastattelututkimus, johon valittuihin otetaan yhteyttä puhelimitse.

Kaikille ajotapapilottiin ilmoittautuneille lähetetään sähköpostitse linkki kyselyyn, jonka lopuksi on myös mahdollista antaa avointa palautetta. Osa pilottiin osallistujista kutsutaan myös haastatteluun marras-joulukuun aikana. Haastatteluun valitsemme pienen joukon ajotapapilottiin osallistujista, ja olemme yhteydessä haastateltaviin puhelimitse sopimaksemme haastattelujen aikataulusta sekä muista yksityiskohdista.

Tarkista ensimmäiseksi sähköpostisi roskaposti-kansio. Tarkista myös, minkä sähköpostiosoitteen olet meille ilmoittanut. Lähetämme kyselyn marraskuun loppupuolella, joten jos ongelma ei selviä, ota yhteys: ajotapasovellus@op.fi

Pyrimme sopimaan haastattelupaikan sinulle lähimpään OPn konttoriin tai muuhun sopivaan paikkaan. Haastattelu kestää noin tunnin. Otamme sinuun yhteyttä puhelimitse, jotta voimme sopia parhaasta haastatteluajasta ja -paikasta. Kerromme sinulle samalla, mitä tarvitset mukaan haastatteluun.

Voit aina laittaa meille palautetta ja kysymyksiä osoitteeseen ajotapasovellus@op.fi